torsdag 10 juli 2008

Aldrig nog med förslag

Det är tur att man har kunder, så man vet vad man ska göra med butiken. När jag köpte butiken tillsammans med hustrun hade jag en dimmig uppfattning om hur beslutsfattandet går till. Nu vet jag – utan kunderna och deras (era) förslag och goda idéer står man sig ganska slätt.

Här är några exempel på förbättringar jag har vidtagit på initiativ från er:

När jag började köpa in de handgjorda chokladpralinerna uppstod problemet med var de skulle förvaras. Det var Roger som kom på det: ”Åk till Ikea och köp ett vitrinskåp. Helst med lås”. Sagt och gjort och nu är pralinerna i säkert förvar.

Jag fick en hel del kritik för kaffet från början. Det ansågs för kallt och för svagt. Det krävdes två kunder för att lösa det. Björn visade mig hur man mixtrar med knapparna på apparaten för att öka styrkan, och en engelsktalande kund förklarade hur man får det varmare: ”Steam it up”. Så nu är kaffet betydligt godare.

Apropå kaffet: Ovanstående Björn hade nyligen djupdykt i ämnet och hittat relativt nystartade kafferosteriet Johan&Nyström (det första i Stockholm på 50 år), bekvämt beläget i Tullinge. Skickade omedelbart hustrun dit på kaffekurs, och hon kom hem med förslag på bönor som vi nu säljer i butiken. Prova gärna!

”Varför har ni ingen potatissallad?” undrade Susanne. Och inte jag kunde förklara varför. Så nu har vi det.

”Det finns annat godis än choklad – fransk nougat är också väldigt gott” tipsade en äldre dam. Efter en hel del letande på internet finns nougaten nu i butiken.

En eftermiddag satt Örjan där jag sitter nu, vid det lilla bordet med de höga stolarna, och efterlyste en wifi-zon. Det vill säga möjlighet att slå upp sin dator och koppla upp sig mot internet medan man fikar. Det kan man nu.

Och så har vi dryckerna, som vi också har tagit in på förslag från kunder. Och säkert mycket mer som jag nu har glömt.

Med detta vill jag ha sagt: Kom gärna med fler förslag! Självklart accepterar jag inte vad som helst, men jag kan knappt minnas att någon har kommit med ett dåligt förslag. Det enda jag ännu inte har tillmötesgått är den lilla pojken som ville ha en grillad macka med mashmallows i. Men det kanske kommer…

Nu börjar nerräkningen till min välbehövliga semester. Men nästa vecka håller vi fortfarande öppet. Välkommen in!

Steve@danvikens.se0734-22 86 15

Inga kommentarer: