torsdag 11 juni 2009

Vinter- och sommarsortiment

Det ser inte ut som sommar ute, men det är det. Det tyckte i alla fall en kund som kom in häromdagen. Han ställde sig framför disken, la pekfingret mot kinden och sa: ”Jag ser att ni har sommarsortimentet framme – vad erbjuder ni till vintern?”

Jag måste erkänna att jag blev paff, det är sällan jag har anledning att göra skillnad på sommar och vinter. Hustrun brukar pula om i sin garderob, yllet ska stoppas undan och linnekläder ska fram. Men i butiken? Där har vi kört samma hela året. I min enfald har jag trott att det har dugt bra.

Eftersom jag har en sortimentschef (hustrun, ni vet) berättade jag för henne om kundens fråga. Och jag framställde det på precis samma sätt som han: som att det är en fullständig självklarhet att man byter sortiment.

”Hör du hustrun, vad ska vi sälja i vinter?”

”????”

Det är inte ofta hon blir tyst. Hon som hemma går under beteckningen HSPA (Har Svar På Allt). Men där fick jag henne.

Om ni tror att det blir någon slutsats av detta, så har ni fel. Hustrun och jag står villrådiga inför vinterns sortiment. Nu när vi har förstått att vi måste ha ett. En idé, någon?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Förslag till vintersortiment: kroppkakor.

Claes sa...

Rökta ankbröst är en självskriven del av ett genomtänkt vintersortiment.

Tunnna skivor med fikonmarmelad och en liten bit Husåbröd är ett prima tilltugg till vinet före maten.

/Claes

Anonym sa...

Keso blandat med gröt är en klassiker inom min släkt1

Anonym sa...

Jag brukar ibland köpa Tumba fisks krabbor som är klara att gratinera själv. Bättre än att komma hem med blommor!
//Pelle