torsdag 25 juni 2009

Sommarplaner och fikongott

Bland det bästa med att ha den här butiken är alla roliga samtal med er kunder. För ett par veckor sedan fick jag ett recept på fikongodis som passar till ost, som jag gärna delar med mig av. Och så är det många som undrar över om jag tänker stänga för semester. Läs nedan, så får ni veta allt.

Ja, nästan i alla fall. Fikongodiset kom från en kund som enligt både henne själv och hennes man har en ”näsa som en polishund”. Det betyder att hon är kräsen. Med henne är det både roligt och lärorikt att prova olika ostar. Hennes recept passar bra till de flesta blåmögelostar (det vet jag, för jag har provat), men själv håller hon stenhårt på att det är allra godast till den franska St Agur.

Den osten har jag inte haft tidigare, men jag köpte en bit för att prova till fikongodiset – och ta mig tusan, hade inte kunden rätt! Det var en dröm. Alla smakerna föll på plats. Så nu har jag tagit in St Agur bara för att ni andra också ska få smaka.

Hur det blir i sommar? Hustrun och jag åker till Västkusten de två sista veckorna i juli. Då är det stängt. I övrigt har vi öppet.

Visstja, det höll jag på att glömma:

Fikon med valnötter och ost

Dela 6 torkade fikon i mindre bitar. Blanda med 1 dl socker och 1/2 del balsamvinäger. Koka ihop till simmig konsistens.

Rosta 1/2 dl valnötter i torr panna.

Servera till blåmögelost, helst St Agur.

1 kommentar:

Mimmi Dahlström sa...

Steve!
Tack för Facebook meddelandet :))
...och som den ytterst nyfikne ENFP:aren som jag är ...var jag ju bara TVUNGEN att titta på din hemsida ;)
Spännande och kul med en delibutik!!
Och...förtom fikonmarmelad...så finns det få saker som passar bättre med St Agur än ett mycket kraftigt bröd med fikon, aprikoser och nötter!
Prova det ;)