fredag 2 juli 2010

Hit är hundar välkomna

Läste i tidningen att hundar känner sig diskriminerade. De får inte komma in på restauranger eller shoppingcenter och får bara sitta i vissa vagnar på pendeln. Knäppt, tycker jag. Hit till butiken är de välkomna, både på lunch och shopping. Det är bara min egen hund som jag är försiktig med. Skälet? Hon är en notorisk mattjuv.

Enligt en veterinär (som hustrun har talat med) finns det inga anledningar att förbjuda hundar i en livsmedelsbutik. De är till exempel inte smutsigare än vi människor. Och veterinärer vet vad de talar om – de är experter på livsmedelshygien.

Tack och lov har min stora och tjuvaktiga labrador inte snott något från butiken ännu. Men gudarna ska veta att det finns tillfälle. Cateringbeställningarna bara fortsätter att välla in, trots att semestertiderna är inne. I söndags levererade jag till artisterna på Allsång på Hågelby. Dogge Doggelito och hela hans stora familj lät sig väl smaka. Till skillnad från Anders Lundin, som bara unnade sig en oliv. Han måste väl tänka på figuren, kan jag tänka, nu när han leder storebror Allsång på Skansen.

Även jag måste tänka på figuren, det tycker i alla fall hustrun. Så nu är jag satt på sträng lågkolhydratsdiet. Hustruns försonande drag är att hon själv deltar i projektet och numera faktiskt serverar mig frukost. Det har hon aldrig gjort förr. Så nu käkar jag fet yoghurt med bär. Till skillnad från min egen, normala frukost: stekt ägg med bacon. Inte ett spår av kolhydrater där, men det struntar hustrun i. Hennes regler gäller.

Dagtid har jag hennes tillåtelse att gå lös på chardisken och ostarna, om jag blir hungrig. Problemet är bara att jag glömmer att äta lunch.

Någon annan som vill komma i form inför beach 2010? Jag har tipsen. Ta gärna med hunden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag måste säga att det är interligenta hundar som kan påtala att det känner sig diskriminerade. Jag tror att det är deras mattar och hussar som inte vill lämna hundarna ensama hemma. Har du någon gång tänkt på att vi är en del kunder som är allergiska? Det måste vara fler än jag. Jag går aldrig in i en pendeltågsvagn som hund är tillåten t.ex. Om jag inte har medicin med mig kommer jag heller inte att gå in och handla hos dig om det är en hund där. Hela min dag/kväll är förstörd om jag inte har tillfälle att ta medicin när jag träffar en hund eller katt. Jag har känt mig trygg att veta att hundar inte förekommer i livsmedelsaffärer. Hälsningar Lena Glimvik

Rönninge Delibutik sa...

Hej Lena,
tack för dina synpunkter.
Hälsningar Steve