onsdag 7 juli 2010

Rea på all ost i butiken!

Okej, jag erkänner. Jag har köpt på mig för mycket ost. Och nu är det snart semester, hur ska jag bli av med den? Svaret är givet: ostrea. Du får 30 procent på allt i ostdisken.

Hustrun flinar förstås försmädligt. Hon har varnat mig i veckor för att köpa in för mycket. ”Snart dör efterfrågan totalt, folk åker på semester”, har hon sagt.

Men vecka efter vecka fick hon fel. Jag har sålt som fanken. Och så – plötsligt – fick hon rätt. Hon ser jättemallig ut, utan en tanke på att det minsann är jag som har gjort rätt bedömning under åtskilliga veckor.

Hur som helst – nu står jag här med jättegoda ostar, bland annat taleggio DOP, brie de Meaux, chaudron och grönmögel både från Uppland och Sörmland. Och så upphovet till all världens grönmögelostar, kungen av ostar: roquefort Carles.

Nu vet jag att några kommer att fråga ”har du ingen comté?” Jo, lite. Du får 30 procent på den också.

På lördag stänger jag för semester och öppnar igen den 27 juli.

Syns i butiken!

Inga kommentarer: