torsdag 22 januari 2009

Hustrun bantar – med semlor och goda ostar

Så här års har vi en tradition i vår familj: hustrun bantar. Extrahullet efter julens goda ska bort, och hon har sin speciella metod. Hon är den enda jag känner som går ner i vikt trots flitigt intagande av semlor. Och givetvis salami, hemgjord majonnäs och goda ostar. Hur går det ihop? Jag vet inte annat än att hon brukar lyckas. 

Hur kan man banta med semlor, salami och pecorino sardo? Det är ju varken GI-korrekt eller kalorisnålt. Frågar man hustrun säger hon bara ett enda ord: Kvalitet. En bra kost ska vara varierad och den ska vara tillverkad av goda råvaror. Oavsett om man köper färdigt eller lagar själv. 

       Om du bara väljer det bästa kommer du att bli nöjd snabbare och äta mindre. Och i en varierad kost ingår självklart sötsaker, slår hon fast. 

Frågan är då hur i hela friden hustrun kunde lägga på sig det där hullet i julas? Det blev för många skumtomtar, erkänner hon nu. Ingen är perfekt. 

Själv jobbar jag mig smal i butiken. I går hade jag möte med Jimmy, som levererar många av våra spanska, franska och italienska varor. 

– Euron är dyr nu. Vi måste höja priserna, muttrade han. 

Han har rätt – just nu står euron i 10:75 kr, kan det vara rekord? Jag kan inte se någon annan råd än att följa efter när Jimmy kompenserar sig för den dyra euron. Men det jag kan se, är att det finns all anledning att satsa mer på svenska delikatesser, så slipper vi valutaproblemet. Jag har till exempel redan nu tagit in ytterligare en ost från Jürss Mejeri i Flen. Det är en underbart fyllig och god kittost, kallad Änglunda. Påminner om taleggio och jättegod tillsammans med fikonmarmelad. 

Men oroa er inte – comté, parmesan, jamón serrano blir förstås kvar även i framtiden. Välkommen in! 

PS Du har väl inte missat listan över Dånvikens roliga evenemang i vår? Du finner den här. DS

Inga kommentarer: