torsdag 29 januari 2009

Håkan Larsson provar viner i butiken

Kan man bli vinexpert genom att läsa böcker? Jo, det påstår Håkan Larsson, en av Sveriges mest kända vinjournalister. Hans  intresse för viner vaknade när han var chefredaktör för Allt om Mat, och så började han plugga druvor och distrikt. Det är förstås inte hela sanningen – Håkan har smakat en och annan droppe också. Nu har han sin egen tidning: Allt om Vin, där han helhjärtat ägnar sig åt sin passion. Den 18 februari kommer han till butiken för att hjälpa oss välja viner till delikatesserna. 

Jag har bara träffat Håkan en enda gång, men hustrun känner honom sedan gammalt. Ofta hör jag hans gotländska på radion när han ger vintips, och då brukar hustrun alltid påpeka att hon minsann har jobbat ihop med honom. Och så berättar hon roliga historier om vad han har gjort och skrivit, så själva vintipsen – dom går aldrig fram till mig.

Nu ska det bli ändring. Håkan kommer till butiken på kvällen den 18 februari. Han kommer att berätta för mig (eller snarare hustrun) vilka viner vi ska köpa in, och så ordnar vi en provning med några viner från Systemet, som passar till vår delikatesstallrik. Äntligen får vi veta vad som lyfter Comtén och vad som är gott till salamin.

Tanken är att skapa lite nya banor i våra hjärnor och prova något nytt. Det behöver inte minst hustrun, hon dricker i princip bara franskt. Något säger mig att Håkans repertoar är större – han har för vana att prova igenom Systemets sortiment. Och då menar jag hela.

Håkan har skrivit många böcker, flera prisbelönta. Senast gav han ut ”Vin och Fest” (Bonniers 2008). Den kommer du förresten att kunna köpa direkt av honom den här kvällen för 200 kronor mot bokhandelns 350. Han har också skrivit ”Om konsten att äta och dricka” (Bonniers 2006). Den är tydligen väldigt rolig för hustrun fnissade när hon läste den i sängen,  så jag hade svårt att somna. Humor verkar vara Håkans grej, förutom vin. 

Inga kommentarer: