torsdag 10 september 2009

Boka in hösten!

Sommaren drar ut på tiden, men i oktober börjar våra höstaktiviteter. Här får du veta mer om vad vi har tänkt oss, och lite om nya ostar jag har tagit in.

Det blir fyra aktiviteter under hösten, och de kommer att ligga i oktober, november och december. Då gör vi som vanligt: man anmäler sig, det börjar klockan 19, man äter en tallrik delikatesser och lyssnar på någon som kan något.

Första anhalt blir 14 oktober. Temat blir ”Whisky for dummies” under ledning av Eva Albrektson som har lagt till underrubriken ”Så får du ut mer av din flaska”. Missa inte det! Själv är jag överlycklig – äntligen får jag användning för de 49 konjakskupor som följde med när jag köpte butiken. Jag berättar mer om Eva och hennes flaskor när det närmar sig.

Boka också gärna upp 11 november (tema ölbryggning) och 9 december (tema vin). Någon gång i höst blir det också en pralinkväll.

En del kunder har frågat om de kan låna lokalen för egna arrangemang på kvällstid, och det vill jag verkligen uppmuntra. Förra året hade vi både politiska möten och födelsedagsfester i butiken.

Hustrun har tagit fasta på det, så i slutet av september kommer hon att ha sin aktiesparklubb här. Det innebär att ett gäng damer anländer med pendeln för att käka korv, skinka och ost samtidigt som de fattar beslut om vilka aktier som ska köpas och säljas. Det blir säkert livat. Jag tänker hålla mig i bakgrunden – jag har bara köpt en aktie i mitt liv, och det var Telia.

Nytt i butiken: På begäran har jag tagit in en gotländsk ost från Stafva Gårdsmejeri. Den heter ockra, är världens första gotländska kittost och påminner om taleggio. Men jag tycker den har mer finess. Jättegod med marmelad och portvin.

Och så har jag tagit in Brillat-Savarin, som påstås vara drottning Silvias favoritost. Den är gräddig och len, som ett mellanting mellan brie och färskost. Hustrun fick en bit igår när hon kom hem från pilatesträning på Rönninge Gymmix. Hon åt den tillsammans med en fantastiskt god hemgjord marmelad som hon har fått i present. Det finns stunder när livet känns rättvist, konstaterade hustrun nöjt.

Inga kommentarer: