torsdag 24 september 2009

Äntligen fredag – snart

I vår familj har fredagarna blivit speciella. Det är då hustrun brukar få provsmaka nyheter vi har tagit in.

På fredagar slutar hustrun sitt jobb i stan tidigare för att i stället jobba i butiken. Hon kommer vid 4 och vid ½ 6 är hon redan trött. ”Det händer inget här, jag går hem till hunden”, säger hon.

Dörren som slår igen brukar bli startskottet för fredagsrushen. Den får jag klara själv medan hustrun sitter hemma och kollar på ”Actor’s Studio” TV9. När jag kommer hem, trött och svettig, har jag middagen med mig. Det blir rester. En korvända, ett par ostskalkar. Men det är inte bara synd om oss, ibland provsmakar hustrun också något nytt vi har tagit in.

Den här veckan ska hon få mortadella, en italiensk skapelse som vagt påminner om falukorv. Den är stor, rosa och ljuvligt len på tungan. Flera kunder har frågat efter den, nu får vi se vad hustrun tycker.

Möjligen får hon också smaka någon av de nya franska ostarna jag har tagit in, men någon tiramisú blir det förmodligen inte – den brukar ta slut på fredagarna.

Evenemangsnytt: ”Whisky for dummies” 14 oktober är populärt, men det finns några platser kvar. Det blir spännande för mig och hustrun - är det några som är dummies på whisky, så är det vi.

Praliner vet vi lite mer om. Nu är datum för evenemanget ”Pralinpremiär” spikat, det blir 25 november. Återkommer med mer info om det senare.

Ses till fredagsrushen!

Inga kommentarer: