torsdag 5 november 2009

Äntligen Fars dag!

Inte för att jag brukar bli firad, trots att jag är både far och styvfar. Men ni andra fäder kanske blir det. I så fall tycker jag ni ska önska er något gott från butiken. Jag har laddat med nyheter både på godishyllan och i charkdisken.

I somras fick hustrun och jag besök norrifrån, närmare bestämt Svantes Vilt i Harads. Det ligger typ vid Polcirkeln. Svante föreslog att vi skulle ta in hans gravade reninnanlår och kallrökta älgstek till vår butik. Han tyckte liksom det skulle passa bra bland det italienska och spanska i kyldisken.

Vi var inte sena att haka på, så nu är det bara att komma in och smaka.
Jag skär köttet i tunna skivor, och du serverar med en klick crème fraiche blandat med riven pepparrot och lite salt. Eller bara som det är till ett glas vin eller öl.

Apropå öl – nästa onsdag är det dags för Rönninge Delibutiks ölbryggarkväll. Då kommer Jim Davy och berättar allt om hur det går till. Han är engelsman som bor sedan decennier Sverige, men aldrig har kunnat släppa sin brittiska vurm för öl. Anmäl dig nu! Jag lovar att det blir mycket skratt och trevligt umgänge.

Var det nån som sa nåt om godis? Javisst ja – inför Fars dag har jag förstärkt chokladutbudet med praliner från italienska Amedei (om du vill fira din far på det exklusiva viset) och med chokladcigarrer (för dig som har barnasinnet kvar).

Tack förresten för alla sympatier för min onda axel. Nu känns det
mycket bättre.

1 kommentar:

Anders Lagrelius sa...

Hej!
Dålig kombination med motorcykel och höstlöv! Trösta Dig med att det är värst 1:a veckan. Vill ha kontakt angående julmötet på Folkets Hus med konstföreningen - vi har styrelsemöte i kväkk. Försöker nå Dig på mobilen.
Mvh
Anders Lagrelius