torsdag 21 augusti 2008

Robertas tiramisú

Flera kunder har frågat efter den italienska efterrätten tiramisú i butiken. Hustrun och jag har smakat oss igenom några leverantörers varianter, men inte blivit helt nöjda. Då ryckte Roberta in.

Roberta är en vän till familjen, en tvättäkta italienska. Hon är från Lodi i norra Italien, men bor i Bryssel – så vi ses bara någon gång om året. För någon vecka sedan kom hon in i butiken och blev vederbörligen imponerad över alla delikatesser från hennes hemland. Hon smakade, smackade och godkände. Men även hon saknade något: hade vi ingen tiramisú?

Vi berättade om våra prövningar och hon löste det omedelbart. På en skrynklig lapp antecknade hon de sex ingredienser som behövs för en äkta tiramisú, och beordrade fram allt till några dagar senare. Då skulle hon komma tillbaka och lägga samman det hela enligt konstens regler, samt visa mig hur man gör. Till tiramisú behövs nämligen ingen ugn, bara exakt rätt ingredienser.

Jag skickade ut hustrun på köprunda och på utsatt dag och tid fanns allt i butiken. Roberta svepte in, pussade mig italienskt på båda kinderna, och tog sig an kexen, mascarponen, marsalavinet och det andra. På en kvart var det klart. Puss, puss, och så var Roberta försvunnen igen. Kvar fanns en äkta, handgjord, kakaoströdd skapelse, som jag var strängt tillhållen att låta stå i kylen till nästa dag.

Så snart jag ställde fram den, försvann den. Blixtsnabbt. Jag lyckades spara undan en liten bit så att även hustrun och jag skulle få smaka, resten köptes av godissugna kunder. Den var god, var så säker. Och nu vet jag hur man gör den! Har du tur, finns den i butiken på fredagar hädanefter.

Välkommen in!

Steve@danvikens.se
0734-228516

Inga kommentarer: