torsdag 28 augusti 2008

Holländarna kan ost

Min hustru är delvis uppvuxen i Frankrike och sedan dess en obotlig frankofil. Ändå har hon i åratal pratat om holländska ostar, som hon anser vara minst lika goda som franska. Och omistliga på en ostbricka. Det speciella med de holländska ostarna är att de fyller hela munnen med sin milda men ändå komplexa smak.

Det är svårt att beskriva smaker, men jag brukar tänka på ostar som salta, starka, med eller utan ”stallsmak” (som många älskar, även jag själv) och milda. De holländska tillhör de milda, men de har ändå massor av smak. Ingen smak sticker ut särskilt, vilket gör att alla smaklökarna över hela tungen retas. Ska man beskriva smakerna skulle jag vilja säga knäckiga.

Det finns så klart olika typer av holländska ostar, men det känns att de är släkt med varandra. Hustrun och jag har valt ut några sorter vi tycker särskilt mycket om, och nu finns de i butiken. De samsas fint med exempelvis en grönmögelost och en brie på ostbrickan.

Men holländarna står också för sig själva. Hustrun, som ofta går på ”nig-och-kuta-runt” på Rönninge gymmix, brukar skära sig ett par stavar av osten och äta till en kopp te efter träningen. Ibland doppar hon den i en klick av Valmas marmelader. Ibland brer hon smör på den och dricker kaffe till. Hon har visst läst någon bok av en doktor Dahlqvist, som hävdar att det är nyttigt att bre smör på osten och skippa brödet. Hmm…

Välkommen in!
Steve@danvikens.se0734-228615

Inga kommentarer: