torsdag 5 februari 2009

Choklad är mycket mer än du tror…

För ett par veckor sedan släpade jag med hustrun till Formex-mässan i Älvsjö. ”Formex? Jag vet ingenting om inredning!” gnällde hon. Vänta bara, tänkte jag, för jag visste vad vi skulle finna: choklad. Det vet hon någonting om. Nu har vi vackra praliner, choklad som väcker kärlekslusten, samt – håll i er nu – currychoklad.

Choklad med curry? Hur smakar det? Undrar vän av ordning. Svaret är enkelt: det smakar som vit choklad med curry. Det är gott, men inte precis något godis, trots att första posten i innehållsdeklarationen är socker.


”Riv den över grillad kyckling” säger man på Zebeda, importören som tar in chokladmärket Blanxart från Barcelona i Spanien. Den tydliga currysmaken, som mildrad av det fina cacaosmöret, förvandlar en vanlig grillkyckling från Konsum till redan smakupplevelsen mitt i vardagen. Eller låt ett par bitar smälta ner i en vanlig blomkålssoppa.

Till vår familj hör sonen Daniel. Om honom kan man säga två saker, en att han är osedvanligt kreativ, den andra att han älskar curry. Jag tänker sätta en curry-kaka i handen på honom och se vad som händer. Återkommer med resultatet.

Men vi hittade mer choklad hos Zebeda. Vi föll för en hel serie med chokladkakor, både ljusa och mörka, med olika kryddningar som lär ska främja hälsan på olika sätt. En höjer energin, en lugnar ner, en som ger lust… Tyvärr struntar hustrun i hälsobudskapen och äter den hon tycker är godast. Den är kryddad med lavendel och är lugnande. Själv föredrar jag den med ingefära!

Och så pralinerna – nu har vi tagit in ett gäng från Amedei, de är stora, vackra och blanka.

Välkommen in och smaka!

Inga kommentarer: