torsdag 1 oktober 2009

Vi går i takt med kunderna

Kommunikation är ju modernt, och nu märker jag att ni som är kunder kommer med allt fler förslag på vad vi bör sälja i butiken. Jag lyssnar så gott jag kan, och tar in allt som inte sågas direkt av hustrun.

Smaksatta oljor har varit på tapeten ett tag. Vi har länge haft några snygga italienska gåbortsflaskor med citron och lite andra smaker. Men de känns kanske lite ”pretto” att ställa på sin egen köksbänk.

Därför har jag varit i Julita och köpt in sörmländsk rapsolja med en ett par olika smaker. Dels är det närproducerat, dels är flaskorna mindre och inte så höga – de står stadigare på köksbordet. Oljorna finns dels smaksatta med citron, dels med en kryddblandning som passar till höstens viltstek.

På begäran har jag också tagit in ett italienskt lätt mousserande alkoholfritt vin. Gott att serveras kylt tillsammans med något sött – varför inte praliner.

En annan sak som många har frågat efter är den gotländska osten Ockra. Jag har haft den inne förut, men då sa det svisch och så var den borta. Nu finns den igen. Påminner om den populära italienska taleggion, men jag tycker den är godare. Den franska fikonmarmeladen är god till.

Förr ett par veckor sedan fick jag bassning av hustrun för att jag hade tagit in en ny variant av lakrits, den här gången stänger med en chokladsträng i mitten.

– Totalt onödigt. Choklad är gott, och lakrits är gott – men tillsammans? Ingen kommer att köpa, sa hustrun.

Vi får väl se.

Inga kommentarer: