torsdag 11 februari 2010

Jag önskar mig en resa till Vence

”Det ska bli roligt att se vad du överraskar mig med på Alla hjärtans dag”, sa hustrun häromdagen. Herregud, nu tycker jag att det börjar gå för långt. Överraska? På Alla hjärtans dag? Den dagen har vi aldrig firat förr, men nu ska det tydligen bli ändring.

Det där med överraskning är ett spel för gallerierna, misstänker jag. Eftersom det var hustrun själv som föll för de där vansinnigt vackra chokladaskarna med guldtext som vi såg på Formexmässan och som hon sen tjatade om tills jag beställde hem dem till butiken. Jag vet nog vad hon väntar sig som ”överraskning”.

Hur som helst har jag laddat butiken med olika typer av choklad, för att möta anstormningen av andra förvirrade makar och makor samt pojk- och flickvänner. För det är väl inte bara männen som ska överraska, har jag kommit på. Är det någon som har en överraskning att hämta hem på söndag, så är det jag. För jag har verkligen ingen aning om vad hustrun ska hitta på.

Tänk om det blir en resa till Vence? Vi var där på vår januari-semester, tog en avstickare från Italien och hamnade i Matisse stad. Han bodde där, i ett hus på en kulle med utsikt över den gamla staden och över det vackra kapell han själv ritade.

Matisse hus (Villa le Rêve) ägs numera av staden Vence, och hyrs ut veckovis till grupper som bor där, samsas om det stora köket och den vackra trädgården, har grillaftnar under apelsinträden och använder målarens ateljé till eget måleri under ledning av en lärare dagtid.

Hustrun och jag fick en rundvandring i huset av Joëlle, den dam som förvaltar huset för stadens räkning. Det måste se ut ungefär som på den stora målarens tid. Sovrummen rymmer minst två personer, så det gäller att resa med någon man gillar. Varje rum har en avskärmad vrå med dusch och handfat, toaletterna ligger i korridoren. Stämningen är romantiskt och gammeldags provençalsk – även i januari.

Onödigt att säga att huset är fullbokat hela året. Men eftersom Rönninge tycks ligga i händelsernas centrum, finns det möjlighet för några av våra kunder att komma med på en av de där veckorna, i månadsskiftet september-oktober. Bästa tiden i Provence! Kom in i butiken och fråga, så berättar jag mer.

Inga kommentarer: