torsdag 25 februari 2010

Sportlov och takdropp

Äntligen skiner solen och den smälta snön droppar från taken. Dags att börja tänka i banor av foliesvepta mackor och varm choklad med vispgrädde.

Med tanke på tågkaoset över hela Sverige misstänker jag att en del sportlovsresor kommer att ställas in. Inte mig emot – butiken står rustad med lunchsallader, mackor av alla de slag, kaffe, te och varm choklad med vispgrädde. Man kan hämta här och ta med sig ut i pulkabacken, eller komma in och värma sig efter åkturen.

Förra lördagen hade vi premiär för aperitivo. Vet inte om ni minns, men ute rådde rena busvädret. Jag trodde knappt mina ögon när alla som hade anmält sig trots det dök upp, påpälsade, snötäckta och med igenimmade glasögon!

Vi hade jättetrevligt medan snöstormen tilltog utanför. Så pass att jag tänker fortsätta med aperitivo mellan 15 och 17 på lördagar. Enda kravet för att vara med är att man anmäler sig minst fem minuter i förväg.

I övrigt håller jag på och lär mig italienska. Eller om sanningen ska fram – hustrun har börjat en kurs i italienska på Folkuniversitetet. Så nu lär hon sig först, sen lär hon mig. Mina tidigare kunskaper i franska har jag redan redogjort för: Je suis une pomme*. Nu kan jag också lägga till följande på italienska: Io sono un pomodoro**.

Välkommen in!

* Jag är ett äpple. ** Jag är en tomat

Inga kommentarer: