torsdag 4 februari 2010

Butiken skapar oväntat nätverk

När jag köpte butiken undrade jag om jag skulle bli lokal kändis och var lite orolig. Hur det skulle kännas? Nu vet jag. Utan det oväntade nätverk som butiken har gett mig, hade jag aldrig kommit till Johan & Nyström för att köpa hem mer kaffe till butiken.

Snön stod knähög och hustrun vägrade ens försöka köra ut bilen. Äsch, sa jag och svängde manligt ut på vår ännu oplogade vägstump. Jag kom väl 100 meter innan jag körde fast i en driva lössnö. Givetvis blockerade jag den lilla vägen för alla andra och blev allt mer frenetisk i mitt skyfflande runt hjulen. Det hjälpte inte.

Efter en stund dök en man iförd fyrhjulsdriven van upp från den korsande vägen och frågade om jag behövde hjälp att dra upp min Golf. Ja, tack! Mannen var kund i butiken och hade känt igen mig.

Nu vidtog arbetet med att hitta den anordning i Golfens front i vilken man kan fästa en draglina. Helt omöjligt. Min granne Caroline tillstötte och började leta i bilens bruksanvisning, även det utan resultat. Var i helvete var den där kroken? Bäst som vi kliade våra tre huvuden dök ytterligare en kund upp . Han visade sig vara expert på Volkswagen. Trots det krävdes det att han ringde ett strategiskt telefonsamtal till någon nyckelperson på VW för att hitta rätt.

Fronten på bilen monterades ner, någonstans där inne i gyttret hittade vi kroken. Men för att man skulle fästa linan måste ytterligare en pryl skruvas dit. Den fanns i bakluckan – vilket jag inte hade en aning om. När prylen väl var lokaliserad, gällde det att få dit den i fronten. Vilket vi fick efter att ha klurat ut att den skulle skruvas på – motsols! De är kluriga de där tyskarna.

Till slut kom jag loss, tack vare kunderna. Vi ses i butiken! Sa de glatt när vi for i väg åt var sitt håll.

Hustrun drömde mardrömmar i natt om att taket till vårt hus ska rasa samman. Det måste vara olyckan i tennishallen som har skrämt upp henne. Ska vi inte försöka få ner en del av snön? Frågade hon i morse.

Äsch, sa jag. Huset har stått i ett halvt sekel, det ska nog hålla för lite snö. Å andra sidan – det var hon som gjorde rätt bedömning om bilen i morse. Hon tog apostlahästarna till stationen.

Inga kommentarer: