torsdag 18 februari 2010

Jag önskar mig en resa till Vence

Jag fick ingen resa till Vence av hustrun på Alla Hjärtans dag. Men jag fick ostron och champagne, även om det inte precis var någon överraskning. Jag hade inhandlat allt själv, liksom en vacker blomsterbukett från Blomsterprinsessan. Men ostronen påminde i alla fall om Vence.

Varför allt detta prat om Vence? Jo, hustrun och jag var där på vår januari-semester, tog en avstickare från Italien och hamnade i staden där konstnären Matisse bodde de sista åren. I ett hus på en kulle med utsikt över den gamla staden och över det vackra kapell han själv ritade och som hans sjuksköterska såg till låta bygga. Det där en romantisk historia om den gamle sjuke konstnären som anställde en ung sjuksköterska och blev kär. Hon besvarade inte hans känslor, utan blev dominikanersyster. Som nunna ägnade hon sig åt att jaga finansiärer till kapellet – och lyckades mot alla odds.

Matisse hus (Villa le Rêve) ägs numera av staden Vence, och hyrs ut veckovis till grupper som bor där, samsas om det stora köket och den vackra trädgården, har grillaftnar under apelsinträden och använder målarens ateljé till eget måleri under ledning av en lärare dagtid.

Hustrun och jag fick en rundvandring i huset av Joëlle, den dam som förvaltar huset för stadens räkning. Det måste se ut ungefär som på den stora målarens tid. Sovrummen rymmer minst två personer, så det gäller att resa med någon man gillar. Varje rum har en avskärmad vrå med dusch och handfat, toaletterna ligger i korridoren. Stämningen är romantiskt och gammeldags provençalsk – även i januari.

Onödigt att säga att huset är fullbokat hela året. Men eftersom Rönninge tycks ligga i händelsernas centrum, finns det möjlighet för några av våra kunder att komma med på en av de där veckorna, i månadsskiftet september-oktober. Bästa tiden i Provence! Kom in i butiken och fråga, så berättar jag mer.

Inga kommentarer: