lördag 27 mars 2010

En trädkramare med bett i sågen

På onsdag kommer arboristen Mats Nittve till butiken för att berätta om hur man beskär träd och buskar – det är faktiskt dags nu, äntligen är våren här.

Mats och jag är grannar sedan länge och varje vår i äppelblommens tid har jag beundrat hans vackra apel som är tuktad så att den bildar ett vitt valv mot hans garage. De första åren trodde jag trädets växtsätt var en tillfällighet, men en gång fick jag se Mats rikta stegen mot det med sågen i hand. Av hans min att döma förstod jag då att detta var konst och inget mindre.

Hans konstintresse är säkert heller ingen tillfällighet. En gång – långt innan jag blev delikatesshandlare – var jag på ett seminarium om ledarskap och hamnade bredvid en person som verkade vagt bekant. Jag trodde nästan att jag kände honom, men insåg att personen absolut inte kände igen mig. Så visade det sig att han var en av talarna, och ropades upp på scenen: Välkommen Lars Nittve, chef för Moderna Muséet!

Det tog en stund innan jag reagerade på namnet, sen jag la jag ihop två och två. Var han inte lite lik min granne, som också heter Nittve? Lite yngre, lite rundade i figuren och klädd i en kostym som absolut inte passar för trädklättring. Och så förnamnen: Mats och Lars, låter inte det som ett brödrapar?

Och så var det faktiskt, bekräftade Mats senare. Själv har han föredragit att ta ledarskap över trädkronor och grenverk, något som många Rönningebor har haft glädje av. Kvällstid har han en annan ledarsyssla: Då är han körledare.

Kom och lyssna på honom på onsdag! Vi börjar klockan 19.

Inga kommentarer: