torsdag 4 mars 2010

Jag har sett flera vårtecken


Okej, de är djupt gömda i snön, men de finns. Bland annat börjar butikens vårevenemang ta form. Och så tänker jag utöka grillandet framöver. Jag har pata negra-gris på gång.

En av kunderna här i butiken har frågat om man inte kan använda de spanska pata negra-grisarnas kött till annat än den där iberico bellota-skinkan vi säljer? Resten av grisen måste ju också vara god, resonerade han.

Och visst – pata negra är förstås fantastiskt även att lägga på grillen. Så nu blir det beställning. Är någon annan intresserad av att köpa, hör av er!

Grisar finns ju på närmare håll än Spanien. Det kryllar ju av vildsvin här i Sörmland till exempel. Vi är nog många som tycker de gör sig bättre på tallriken än på fälten och vägarna. Kommer ni ihåg Nina Malén från Ekologiska kompaniet som var hos oss förra våren och grillade på terrassen? Hon ringde häromdagen och berättade att jägarna har skjutit av en hel del vildsvin i de sörmländska skogarna. Ville jag köpa?

Absolut, sa jag. Och nu är det grisköttet också på ingång. Det kommer att ligga på vår grill framöver.

Många har frågat efter vårens event och jag måste erkänna att den här långa vintern har lagt sordin på stämningen – i alla fall för mig. Men nu harjag ryckt upp mig och börjat ringa runt. Först ut som gäst blir Mats Nittve, Rönninges egen arborist. Han ses allt som oftast hängande i någon tallkrona, men han är också fena på att beskära fruktträd och bärbuskar. Och så kan han ge ett och annat tips om vad man ska göra med skörden.

Höstens kanske mest populära event blev den där vi smakade praliner samtidigt som vi lyssnade till musiktrion som består av Kerstin Ytterberg på piano, Elisabet Anderberg, flöjt och Lotta Pettersson Van den Poel, klarinett. Det blev en magisk afton, och den vill vi gärna upprepa en ljus vårkväll. Jag återkommer till det. Och så har jag lite andra krokar ute.

Vi fortsätter att köra aperitivon på lördagarna i mån av intresse. Hör av er!

Inga kommentarer: