torsdag 11 mars 2010

På jakt efter godsaker

Som delikatesshandlare är man ständigt på jakt efter nya godsaker. I veckan, när jag hämtade surdegsbrödet hos bagaren Robban, fick jag smaka ett knäckebröd som hans kollega Filip hade bakat. I morgon finns det i butiken.

Egentligen är det inte jag som är sortimentschef, det är hustrun. Men ibland måste jag ju få ta egna initiativ. När jag kom till Robban i veckan låg den högar med nybakta knäckebröd och doftade inbjudande. ”Vill du smaka?” frågade Robban. Jag tog en bit, men blev inte direkt imponerad. Smakade just ingenting, tyckte jag.

Men vänta, sa Filip. Jag gör en omgång till, som jag först penslar med olivolja, strör på flingsalt och kummin och sen gräddar jag brödet.

Så jag väntade en stund, och sen fick jag smaka den kryddade varianten. Den beställde jag direkt och i morgon kan du också smaka. Det var super!

I övrigt samlar jag vårtecken. Här är ett starkt: i går hade jag första lunchgästerna på terrassen. De satt i tre kvart och gonade sig i solen. Och det märks att livsandarna börjar vakna hos många. På lördag kväll är butiken bokad för en grupp, och i tisdags var hela lokalen abonnerad för lunch.

På lördag tänder vi grillen igen och från klockan 15 kör vi aperitivo igen. Anmäl dig nu!

Inga kommentarer: