torsdag 12 juni 2008

Det finns glass – och så finns det glass


Hustrun har en väninna som heter heter Ninni, och hon gör sin glass själv. Den som inte orkar det kan prova Djurgårdsglassen i butiken – eller Djurgårdsglace som just den här glassen visst ska stavas.

Hustrun och hennes väninna har känt varandra sen långt före min tid. Ninni är matlagningsroad sen barnsben och hustrun berättar lyriskt om hur hon blev hembjuden till Ninni redan i början på 80-talet på hemgjord glass, körd i det som då var höjden av tekniskt framsteg: glassmaskinen för hemmabruk.

Själv fick jag inte smaka Ninnis glass förrän mer än 25 år senare, nämligen midsommarafton 2007. Men det var värt att vänta på. Hon hade gjort en nougatglass. Exakt vilka ingredienserna var vet jag inte. Jag antar att det var ägg, socker och grädde. Men jag är säker på vad som inte fanns i Ninnis glass: konstgjorda smak- och färgämnen samt konstistensgivare.

Alla dessa konstigheter saknas också i Djurgårdsglacen. Den är visserligen inte hemmagjord, men smaken ligger väldigt nära Ninnis glass. Och tänk så mycket enklare det är att slippa köra glassen i maskinen hemma. Bara att köpa några bägare i Dånvikens delikatesser.

Välkommen in i butiken! Eller ring, maila och sms:a till

Steve Malmström
Steve@danvikens.se
0734-22 86 15

1 kommentar:

ulrika sa...

Mmmm, jag vill ha en glass nu! Synd att jag sitter på ett varmt kontor alldeles för långt från Dånvikens Delikatesser!

//ulrika