fredag 24 oktober 2008

Närproducerat och därproducerat

Visst är det härligt att vara politiskt korrekt och göra de rätta sakerna. Det kände hustrun och jag när vi tog över butiken och började ta in närproducerade läckerheter från Jürss i Flen, Bakeriet i Eskilstuna och Irjas marmelader, också från Eskilstuna. Men man kan inte alltid vara PK. Ibland måste man få busa till det.

Det var i alla fall vad jag tänkte när Christopher Smith en morgon bankade på butiksdörren och presenterade sig som Chris. Han har tre utmärkande drag: Han är ung, han är liten till växten och han är australienare. Hustrun skulle nog säga att han är ”söt” också, om hon hade fått träffa honom. Och – visst ja – Chris har sedan starten år 2000 byggt sig ett mindre matimperium, Valley Produce Company med säte i Victoria, Australien. Vid starten var han bara 23 år, och nu säljer han sina kex, kryddade mandlar, fruktpatéer (till ost) med mera över hela världen. Han har till och med lagat mat i amerikansk tv hos Oprah Winfrey.

På något sätt hittade Chris till Rönninge torg, fråga mig inte hur. Men när han började plocka upp sina varor och lät mig smaka, föll jag direkt. Utan att fråga sortimentschefen, hustrun alltså, köpte jag in en del av hans supergoda och supertunna kex, kryddade mandlar och osttillbehör.

Lite nervös var jag när jag skulle erkänna för hustrun att jag frångått principen om närproducerat och köpt in grejer från Australien! Men jag vet ju att hon gillar mat av hög kvalitet, så jag tänkte what the hell, hon kommer att smälta lika snabbt som de tunna kexen försvinner i munnen.

Och det gjorde hon – fast hon såg fortfarande lite sträng ut när jag plockade fram det riktigt busiga: knäckebröd från andra sidan jorden! Det var lite över gränsen. Men jäklar vad gott det är med Kalles kaviar på.

Inga kommentarer: