fredag 10 oktober 2008

Så behåller du din man

Hustrun min är väldigt förtjust i Oprah Winfrey. I sina mest optimistiska stunder brukar hon (hustrun alltså) hävda att hon är exakt lika lång som Elizabeth Taylor, exakt lika gammal som Madonna, och har samma yrke som Oprah. Fast då menar hon nog inte så exakt, för så vitt jag vet har min hustru aldrig lett ett tv-program.

Hur som helst – ibland får denna Oprah för sig att laga mat i sitt tv-program. Och en gång hade hon tagit dit en kock som gjorde en alldeles egen version av en vanlig italiensk tomatsås. En av ingredienserna var lika oväntad som lyckad. Såsen gjorde sån succé att den fick namnet Never lose your husband. Den make som fick smaka såsen skulle nämligen stanna för evigt hos den som lagade den.

Härom kvällen blev jag själv serverad såsen. Hustrun lagade den och serverade den till tagliatelle. Den var verkligen vansinnigt god – och jag undrade förstås vad den innehöll. Tomater och grädde kunde jag räkna ut själv. Men vad mer? Jag gissade och hustrun flinade. Allt var fel. Blir du nyfiken? Här kommer receptet. Håll i dig nu:

1 rödlök eller tre schalottenlökar
1 klyfta vitlök
2 dl vodka (där kom det – min hustru valde Absolut)
2 dl höns- grönsaks- eller kalvbuljong
1 burk krossade tomater
1 dl vispgrädde
Salt och peppar
Riven parmesanost
Strimlad färsk basilika

Hacka lök och vitlök, fräs i lite olja eller smör. Häll på vodkan och låt den koka in ordentligt, det ska bli nästan torrt i pannan. Häll på buljongen, sedan tomaterna. Efter en stund grädden. Salta och peppra. Servera med riven parmesan och basilikan till pasta. Och din make kommer aldrig att lämna dig.

Jag skulle tro att vodkasåsen är en amerikanisering av den italienska putanesca – som betyder gatflicka. Den passar egentligen oss bättre här på Dånvikens, eftersom det ryktas att det gamla stationshuset en gång har tjänat som bordell. Kan det vara sant? Vet du något om det gula huset och skulle du i så fall vilja dela med dig av dina kunskaper? Välkommen i så fall att maila, ringa eller komma in och berätta. Under tiden vill du väl ha receptet på gatflickans variant av tomatsås. Här är den:

1 hackad gul lök
1 hackad vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
Några oliver
1 rejäl matsked kapris
4-5 sardeller
Salt och peppar


Fräs lök och vitlök i smör eller margarin. Lägg in sardellerna och låt dem smälta. Rör i kaprisen, häll i tomaterna. Skiva oliverna och lägg i dem. Salta försiktigt och peppra. Servera till pasta.

Om jag stannar för evigt hos min hustru? Alla gånger!

Inga kommentarer: