torsdag 13 november 2008

Drick ditt dagliga te

Det går en stark kaffetrend genom samhället, och den motsvaras av en nästan lika stark trend för gott te. Ute på stan har lär krogarna ha börjat med särskilda temenyer och kyparna kommer med förslag om vilket te som passar till vilken maträtt. På Dånvikens hakar vi förstås på.

Fast det känns lite fräckt mot hustrun att säga att vi hakar på – hon har druckit te till maten så länge jag har känt henne. Svart te till kötträtter, grönt till frukost och till fiskrätter, lapsang till kakor och efterrätter.

Det där sista är ett rökt te, som jag alltid har tyckt luktar tjära. På den tiden Gustaf ägde butiken brukade han säga att han bara hade två kunder som köpte lapsang: min hustru och hans mamma. För några månader sedan fick hustrun veta att hennes vurm för lapsang kanske ligger i generna. Hennes armeniska farmor lär ha druckit kannvis av det, och alltid med en klick körsbärssylt i koppen.

Själv har jag upptäckt att det är väldigt gott att dricka te till osten också, som ett alternativ till vin. Särskilt vårt nya kryddiga ”Gröna blad och röda bär” är extra gott just till ost. Och blir man bara sugen på något gott, är det bara att brygga en kopp Marrakech, ett underbart grönt te med mynta.

Hustrun, som ibland är överdrivet rädd om sin hälsa, säger att hon älskar te eftersom det a) är nyttigt i sig själv och b) kan ersätta både vin och sötsaker.

Vet inte om det stämmer, men jag har känsla av det är kvinnor som uppskattar te, medan kaffetrenden mer är en mansgrej. Vad tror ni?

Kom in och kolla alla goda tesorter vi har fått in!

Inga kommentarer: