torsdag 23 april 2009

Sjungom studen-tens lyckl…

Jag kan knappt fatta det, men i juni tar lilla Jossan studenten. Det var ju alldeles nyss hon föddes och låg där som ett skärt knyte på hustruns mage.  Och snart kröns de blonda lockarna av den vita mössan. Tur att man inte behöver fundera på vad man ska bjuda på för mat på mottagningen. 

Det är inte bara min dotter Josefin som tar studenten om några veckor. Den 4 juni blir nog hektisk för många av oss som blev föräldrar 1990. En studentdag brukar bli något av en logistisk utmaning med utspring, där man ska stå och se stolt ut, flakåkning (hjärtat i halsgropen på pappa), hemtransport – och dessutom mottagning för ett antal gäster.

 Tillåt mig föreslå att låta Rönninge Delibutik & catering underlätta för er. Vi kan ordna goda menyer, pastasallader eller till och med mackor om det kniper. För försommaren är ju inte bara studenternas tid, utan alla festers och picknickars. 

Jag minns själv när hustrun och jag var kunder i delibutiken för några år sen. Där hämtade vi en delikat picknickkorg, som vi tog med ut på Djurgården där hustrun hade fått för sig att springa ett sånt där hurtigt motionslopp. Vad förvånade vi blev när det sen visade sig att i avgiften ingick det en papperskasse som innehöll en purjolök, en förpackning pressad, kokt och skivad skinka, två tuber märkta med ”pålägg” (oklart vad slags) och en limpa färdigskivat bröd i färgglad plastpåse. Den lämnade vi tacksamt tillbaka till arrangören. 

Inga kommentarer: