onsdag 29 april 2009

Ostprovning för kreativa

I veckan har jag fusionerat mitt gamla liv som ledarutvecklare med det nya som delikatesshandlare. Jag bjöds in till AstraZeneca för att hålla i en ostprovning för ett gäng anställda. Efter en timmes prat och smakande, kunde två vinnare utses: Comtén och kreativiteten.  

När jag kom till AstraZenecas konferenslokal beväpnad med sju olika ostsorter, fick jag börja med att möblera om. Ut åkte den fina dukningen med knivar och gafflar. I stället skapade jag fyra olika stationer som de 21 deltagarna fick rotera kring. 

Det smakades på ostar, protokoll fylldes i och kreativiteten stimulerades genom associationer och beskrivningar av konsistens och smak. 

Själv höll jag ett kortfattat sammandrag av de olika ostarna, vilken grupp de tillhörde, var de tillverkades och varför jag hade valt ut just dem. Och jag lyssnade på hustrun när hon avrådde mig från att gå allt för djupt in i ostarnas kemi. ”Snacka inte aminosyror med kemister”, varnade hon. Och det hade hon ju rätt i. 

Resultatet av övningen blev att mest omtyckta ost var franska hårdosten comté, tätt följd av lika franska brie, helst bestänkt med några droppar vincotto. 

Nu måste jag förbereda kvällens övning: Lars-Erik Läck kommer i kväll och ska snacka odling av örter. Det blir knökfullt.

Inga kommentarer: