torsdag 28 maj 2009

Mors dag rimmar på choklad

Eller nästan i alla fall. Jag har ägnat mig åt intellektuell verksamhet och inhämtat i tidningarna att alla mödrars hetaste önskan på den stora dagen är att bli bjuden på middag. Och så en liten påse praliner, förstås. 

Mors dag är en av de stora högtiderna, åtminstone för de små. I år har jag förberett mig genom att ta hem urgoda italienska praliner, som har jag har packat i fina cellofanpåsar försedda med guldhjärtan. 

Men praliner utgör ju bara botten på kostpyramiden och passar bäst till frukost. För att fira dagen till fullo behövs en riktigt romantisk middag framåt kvällen, och helst ska den avätas när barnen ­ - just desamma som gör mor till mor - har lagt sig. Men vad ska man servera?

För att komma med tips och råd går jag till källan för all romantik: Italien, närmare bestämt till Paolo Roberto. Han tycker att barnens far kan servera en antipasti-tallrik som består av några goda salamiskivor, lite pesto och ett par knapriga kex. Detta bör följas av ugnskyckling enligt följande recept hämtat hur hans kokbok ”Mina fastrars mat”:

 

Du behöver 1 kycklingklubba per person, en1 rödlök, 1.5 1,5 dl vitt vin,3 3 msk olivolja, 2 2 msk torkad rosmarin, 4 salt och 2 svartpeppar (tar du fler än 4 kycklinggklubbor, öka på med vin och olivolja.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225°.

2. Skölj kycklingklubborna och skär bort överflödigt skinn.

3. Skiva löken tunt.

4. Krydda klubborna runtom med rosmarin, salt och peppar, och lägg dem i en ugnsfast form. Bottna formen med vin, olja och mer salt och peppar.

5. Sätt in formen i ugnen och stek i 45 minuter, eller tills köttsaften efter stick i den tjockaste delen på klubborna är genomskinlig. Vänd bitarna efter ungefär halva tiden och späd samtidigt med ytterligare vin om det behövs.

6. Servera tillsammans med vin- och lökskyn.

Och här kommer mitt eget tillägg: Koka risoni, sån där liten pasta som ser ut som ris. När risonin är färdigkokt, lägg ner den i vin- och lökskyn och låt den suga åt sig. Det blir underbart gott! 

Inga kommentarer: