tisdag 1 december 2009

En magisk pralinkväll

När hösten var som mörkast ställde vi till med pralinkonsert i butiken. Idén kom från en av våra kunder, Kerstin Ytterberg. Hon är medlem i en trio som brukar spela på luncher och caféer och bjuda på praliner till musiken. Det blev en härlig kväll med godis för både öron och gom.

Jag modifierade Kerstin och hennes trios koncept en aning, och köpte in praliner från tre olika tillverkare. På det viset tänkte jag slå två flugor i en smäll: Kunderna fick lyssna på vacker musik och äta praliner, och jag ordnade med lite aktiviteter à la teambuilding runt smakandet. På det viset skulle jag få reda på vilka praliner kunderna tycker bäst om.

Låt mig börja med att presentera musiktrion: Kerstin Ytterberg spelar piano, Elisabet Anderberg flöjt och Lotta Pettersson Van den Poel klarinett. Kerstin är till vardags kyrkomusiker, Elisabet jobbar främst på Folkoperan och Lotta är frilansande kammarmusiker. Och de spelar gudomligt.

Innan vi gick på choklapralinerna grundade vi med lite riktig mat, det vill säga en delitallrik från disken. Medan vi åt den spelade trion fantastisk musik – bland annat från ouvertyren till Mozarts Trollflöjten, Habanera ur Carmen och några stycken från Glada Änkan. Vilken stämning det blir när man får höra levande musik! Vi satt alla stumma som små barn på julafton.

Så tog orkestern paus och själva pralinsmakandet vidtog. Jag hade två dukat fram två sorter från den italienska tillverkaren Amedei: en ljus pralin rullad i pudersocker och fylld med en vin santo-kräm (vin santo är ett dessertvin från Toscana) och en liten, väldigt mörk pralin fylld med romtryffel.

Vid nästa station hade jag lagt upp två praliner från bageriet i Hammarby Sjöstad. Det är dit bagaren Robban har flyttat, han som bakar det goda brödet och bullarna vi säljer i butiken. Nu hade Robban egenhändigt tillverkat en ljus pralin fylld med en kräm med vanilj och päronlikör, samt en mörk historia fylld med lakrtistryffel och dekorerad med flingsalt.

Sista stationen bjöd på två sorter från den svenska tillverkaren Venuschoklad i Askersund. Även här hade jag valt en ljus, Grand cru kanel fylld med en tryffel smaksatt med kanel, och en mörk pralin, Dark cognac dekorerad med bladguld.

Det blev lite gnölande från några av deltagarna som tyckte att mitt förslag att dela in sig i grupper och skriva ner stödord för att beskriva pralinerna liknade jobbkonferens. Men sen kastade sig alla in i uppgiften. När alla hade luktat, smakat, diskuterat och antecknat, redovisade vi givetvis gruppvis.

Där var jag för min del nöjd, men deltagarna ville inte sluta teambuilda. Så vi fick ställa till med omröstning av pralinerna för att dra ut på det hela lite till. Varje deltagare fick rösta på den pralin som han eller hon hon tyckte var allra bäst.

Vann gjorde Robbans lakritspralin med salt på, och på andra plats kom Venuschoklads Dark cognac.

Efter omröstningen fick vi lugna ner oss med ännu lite mer örongodis från Kerstin och hennes trio medan vi försökte smälta all choklad vi hade satt i oss.

Till slut gick alla hem, glada och uppspelta. Men gladast av alla var nog Robban när jag ringde honom nästa dag för att berätta att hans pralin blev den mest omtyckta.

– YESSS! Jag vann! Tjoade han över telefon från Hammarby Sjöstad. JAG VANN!!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag sitter här o tänker. Varför, VARFÖR var jag inte där. Jag har läst och dreglat. Tangentbordet är blött.
När blir nästa gång?
Affe

Rönninge Delibutik sa...

Håll koll ... närmast Vin&Champagne - fullbokat och väntelista. Vårens evenemang kommer att sammanställas medio januari.