tisdag 23 december 2008

Hmmm…jul…

Julafton närmar sig med raska steg och just nu känns det som om jag lever hela mitt liv i butiken. Börjar i gryningen (bokstavligt talat) och slutar vid 8 på kvällen. Sitter en stund framför tv:n med 40 kilo labrador i knät, somnar efter en timme och blir väckt av hustrun klockan 2 på natten. Hon oroar sig för att jag ska få ryggskott om jag sover hela natten i soffan. Släpar mig i säng. Ser fram emot juldagen, då ska vi ha stängt.

Men friden ska inte vara särskilt länge. Jag har beställningar på catering på annandagen, då är det bara att köra igång. Och sen blir det nyår. Då ska vi ha lite extra spännande saker i butiken, har jag tänkt. Förutom den utlovade tryffelosten och tryffelsmöret från Blaxsta (smöret kan man bre på en halv hummer som man ställer under ugnens grillelement några minuter) har jag också beställt små förpackningar med vilt- och fasanpaté. Tänkte det kunde passa bra för den som vill ha en elegant och lite lyxig smårätt till nyårsmiddagen. Passar också bara att lägga på crostini (italienska toast, står på nedersta hyllan till höger om matbordet i butiken). Toppa med en liten bit cornichon eller syltlök (hyllan ovanför).

Hustrun gillar att toppa sin paté med något sött hellre än salt, så hon skär små tärningar av ett äpple och kokar i glögg och lägger det ovanpå.

Själv ska jag fira jul hos svärmor, där det blir svenskt med julskinka, sill och min absoluta favoritdelikatess: hustruns stekta inlagda strömming. Synd att vi inte får sälja den i butiken.

I väntan på det önskar hustrun och jag alla våra kunder en riktigt God Jul!

Inga kommentarer: