fredag 12 december 2008

Hustrun har en beundrare

Jo, jag tror det är sant. Häromdagen kom hon hem med ett blankt och juligt röd presentförpackning från Systemet, och i den låg en flaska Monti Garbi. Det är ett italienskt vin av den täta och tunga sorten som påminner om Amarone.

Hustrun är frankofil och har för sig att det bara går att dricka viner från Frankrike (konstigt nog säger hon inte nej till italiensk mat…). Det var därför jag omedelbart förstod att flaskan var en present. Från vem? Undrade jag.

”Bildsköne Bengtsson!” svarade hustrun glatt och korkade upp vinet. Eller – rättare sagt – räckte mig vinflaskan med korkskruven till hälften och helt snett iskruvad. Det är en av mina uppgifter här i livet, nämligen. Att dra korken ur vinflaskor efter amatörmässiga och misslyckade försök från hustruns sida.

Bildsköne Bengtsson – var inte det en småtjuv som härjade i trakterna på 20-talet? Eller var det Tumba-Tarzan? Uppenbarligen kan det inte vara den riktige BB som ger bort vinflaskor till hustrun. Men hon vidhöll att så kallas han, och något verkligt namn har jag inte fått hustrun att avslöja.

Hur som helst. Det var jag och inte BB som fick dela vinet med hustrun. Systemet och flera vinjournalister jag har läst på nätet anser att det är godast till något rejält kött. Det är det säkert. Men vi valde att dricka var sitt glas till en bit parmesan. Den kombinationen gick sannerligen inte av för hackor.

Ni som vill läsa ett referat från häromkvällen, när italienske Giorgio var här och pratade mat, kan klicka här. Kvällen blev riktigt lyckad. Efteråt har Giorgio berättat att han var lite nervös för att han skulle säga fel saker om oss svenskar. När han flyttade till Sverige för sex år sedan fick han en informationsbroschyr från Migrationsverket. Där stod det att svenskar gärna blir kritiserade för hur de är och vad de gör, men att man som invandrare noga ska passa sig för att kritisera kungen! Förvirrande budskap, tyckte Giorgio. Särskilt som det kom från officiellt håll.

Inga kommentarer: