måndag 29 december 2008

Lyxa till nyårsmiddagen

Efter den tunga julmaten börjar byxorna strama över magen, men det är alldeles för tidigt att ge upp! Det är bara att gå rakt på nyårsmaten. I butiken finns massor med gott att välja på.

Bland annat har jag – som utlovat – tagit hem ett tryffelsmör från Blaxsta. Hustrun och jag har redan provat det genom att stryka ut en tesked per hummerhalva och sätta in några minuter i het ugn. Det var ljuvligt gott!

Annars lär det vara vanilj som gäller om man vill krydda sin hummer. Det har jag inte provat själv, men häromdagen hade DN ett recept på smörsås med vanilj – komponerad av mästerkocken Leif Mannerström. Är du sugen på hummer med vaniljsås, har du länken är: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=867249. Till såsen krävs givetvis äkta vanilj, jag har både stänger och extrakt.

Vid tolvslaget har det gått flera timmar sen middagen, och man vill gärna ha något tilltugg till champagnen. Varför inte göra det enkelt för sig och servera ost? Champagnen ska ju som bekant vara torr, kall och gratis (det sistnämnda är onekligen svårt att uppfylla för alla, någon måste ju betala har jag upptäckt). Och osten vara smakrik och vällagrad om den ska passa det fina vinet. Då föreslår i alla fall jag parmesan, gruyère eller någon av de längst lagrade holländarna.
Välkommen in! Vi har öppet till kl 13 på nyårsafton.

Inga kommentarer: