onsdag 17 december 2008

Julstämning på Rönninge Torg

Det här är min första jul i Dånvikens delikatesser, och det är lite ovant. I veckan fick jag känna på hur det kan vara – plötsligt var den lilla butiken full av kunder, samtidigt som min dotter Josefin jobbade så det rök om halmen med att packa beställda jullådor.

Min granne Blomsterprinsessan (jag kallar henne nästan bara så, men egentligen heter hon Carina) har varit inne hos mig flera gånger under december och ondgjort sig över min brist på julkänsla. Till slut blev hon så förtvivlad att hon band en julkrans själv och skänkte min butik.

Nu har jag förstått att jag ska lyssna på Blomsterprinsessan, som har så mycket mer erfarenhet än jag när det gäller både detaljhandel och jul. Hon har avslöjat att kommande helg tänker hon bjuda på kaffe och pepparkakor utanför sin butik. Sista helgen före jul brukar det nämligen köa upp sig både inne hos henne och utanför.

Det är nog bäst att haka på, tänker jag. Så jag håller mig beredd med lite bjudgrejer jag också. Om det köar upp sig inne hos mig eller utanför, då blir det smakprover på alkoholfri glögg och lite annat. Den som kommer får se.

En oväntad fördel med att ta över den här butiken är att jag får lära känna så många roliga människor. Förutom Blomsterprinsessan också Göran Amnegård, han som gör vin utanför Flen. Han har många strängar på sin lyra, inte bara vin. Han har exempelvis utvecklat en ost och ett smör med tryffel. Det smöret tänker jag sälja till nyår i butiken – teskedsvis.

Inga kommentarer: