torsdag 26 februari 2009

Svensk sommar fångad i en flaska

Ingen är mer förtjust än jag i italiensk mat, men ibland går man över ån efter vatten. Alldeles omkring oss växer nämligen rapsen, som ger vad som brukar kallas Nordens olivolja. Okej, det växer kanske ingen raps just nu – men snart. I väntan på varmare väder har jag tagit in Sänkdalens Gårds Krav-märkta rapsolja. Den kan bara beskrivas på ett sätt: Svensk sommar fångad i flaska.

Det finns de som hävdar att rapsolja är snäppet nyttigare än olivolja – i alla fall om den är kallpressad. Och det är givetvis Sänkdalens. Jag vet inte hur mycket ni hänger med i hälsodebatten, men själv gör jag det vare sig jag vill eller inte – hustrun läser och refererar dagligen intressanta artiklar och böcker. På det sättet har jag inhämtat att fett är jätteviktigt för att vi ska må bra i kroppen, själen, hjärnan och för att hålla vikten. Många av vitaminerna i alla grönsaker vi uppmanas att äta är fettlösliga, vilket innebär att om vi inte skvätter dressing på salladen eller hollandäs på sparrisen, då går vi miste om en massa nyttigheter.

Nästan alla fetter är bra (utom transfetterna, som är ett slags industrifett), och ett av de bästa kommer just från raps. Den innehåller fleromättade fettsyror (olivolja innehåller enkelomättade) och anses sänka det onda kolesterolet och blodtrycket samt verkar inflammationshämmande.

Ju bättre rapsolja, desto bättre hälsoegenskaper. Den olja jag har satsat på har varit Krav-märkt sen1974, alltså långt innan jag visste att Krav betydde något annat än att skulle be morsan om högre månadspeng. På Sänkdalens gård – som förresten ligger strax utanför Norrköping – kallpressar man rapsen otroligt varsamt för att bevara alla nyttigheter.

Du kan göra dressing och såser av rapsoljan, och till och med steka i den – till skillnad från olivoljan. Och den har en klar smak av svensk sommar. Blir längtan efter sommaren alltför stark, doppa en bit bröd och framkalla känslan i förtid.

Apropå något helt annat – så här en vecka senare får jag fortfarande samtal om hur lyckad vinprovningskvällen med Håkan Larsson var. Flera har frågat efter våra nästa evenemang. Då kan jag berätta att det finns fyra platser kvar till Blaxsta-resan, och fler har redan anmält sig till den 18 mars, då Arild Schönberg från vår leverantör Adoro kommer och berättar om choklad, olja och balsamvinäger.

Vinprovarkvällen förde också det goda med sig att vi nu har fyra fina vinrekommendationer som passar till vårt sortiment. Kolla gärna referatet här!

Inga kommentarer: