fredag 9 oktober 2009

Ost är bra för GI-bantare

Det snackas mycket om GI bland kunderna. Var och varannan satsar på fett för att gå ner i vikt. Då är det ju bra att käka ost.

Jag har tagit in två nya ostar, en krämig färskost på getmjölk som påminner om Latur, men smakar mer. Den kommer från italienska Piemonte, och för mig var det ett hett argument att köpa in den – det är samma region som äldsta dotterns sambo kommer ifrån. Osten heter Brunet och är behagligt mild med lite syrlig smak. Inget för gravida dock, den är varken lagrad eller pastöriserad.

För att skapa balans på ostbrickan har jag också köpt in en ny, fantastisk holländare. En hårdost på komjölk med den omisskännligt holländska nötiga smaken. Den är lagrad i minst tio månader och faller sönder i härliga ojämna bitar när man skär den.

Det där med GI hör jag nu allt oftare. Jag är inte helt främmande, hustrun och jag körde den dieten för några år sen. Då kom vi på att ost, charkuterier, olika röror (som pesto) är utmärkt goda bara som de är. Sedan dess har vi också hållit fast vid några recept.

Man kan till exempel röra ut lite getost med kesella, krydda med basilika och fylla cocktailtomater med röran.

Eller linda några kokta sparrisar med parmaskinka, lägga på en bädd av ituskurna små tomater, ringla över olivolja och rosta i ugnen några minuter.

Vilket är ditt bästa GI-recept?

Inga kommentarer: