fredag 27 mars 2009

Brödet hör till fredagen


Min idé att ta in det goda stenugnsbakade surdegsbrödet från Ekendals bageri i Kista har fallit väl ut. Alla verkar älska det, jag själv också. Jag tar bara in det på fredagar, men det är lika gott på lördagen. Den som har något kvar på söndagen kan med fördel rosta det och bre på någon av Valmas goda marmelader.

Det finns olika sorters bröd. En mer exklusiv variant är de spanska ”tortas” jag har tagit in – underbart tunna och spröda, bakade med olivolja, kryddade med anis och strödda med socker. Passar till ost, te och kaffe, står det på förpackningen. För att bli godkänd tortasbagare måste man gå i knådarskola i tre månader. Och så blir de goda också.

Lustigt hur det här med bröd verkar ha blivit hett. Överallt läser man och surdeg och stenugn, stenmalet mjöl och tillsatsfritt. Hustrun brukar muttra något om ”du pain, du vin et du fromage” och syftar då på att det som i forna dagar var fransmännens frugala frukost nu har förvandlats till svenskarnas fredagslyx. Det har hon fått förklara för mig, eftersom mina kunskaper i franska är ganska begränsade: Je suis une pomme.

Välkommen in!

Inga kommentarer: